Dinah Jefferies. „Siidikaupmehe
tütar“ (Tänapäev, 2018)
408 lk
„Siidikaupmehe tütar“ on lugu 18-aastasest segapäritolu Nicole’ist,
kes otsib oma kohta elus 1952. aasta Prantsuse Indo-Hiinas. Olles prantslasest
siidikaupmehe ja vietnamlannast ema tütar, ei tea Nicole, kuhu päriselt kuulub.
End alati läbi ja lõhki prantslannaks pidanud, kuid välimuse poolest
vietnamlannast emale sarnanedes, erineb Nicole täielikult oma vanemast õest
Sylviest, kelle varjus on tüdruk lapsepõlvest peale elanud. Tüdrukute ema suri Nicole’i
sünnitades ja nii tunneb neiu, et nii isa kui õde on ema surmas alati teda
süüdistanud. Kui isa teatab, et jätab oma siidiettevõtte Sylvie juhtida, tunneb
Nicole ennast lööduna. Just kui lohutusauhinnana jääb tema hoolitseda unarusse
jäetud siidipood Hanoi Vietnami kvartalis. Pühendades ennast poe
ülestöötamisele mässulistest kihavas piirkonnas, kus inimeste sooviks on
kukutada Prantsuse ülemvõim, tabab Nicole ennast üha rohkem küsimas, kas ta
kuulub prantslaste või hoopis vietnamlaste sekka. Prantslaste ja vietnamlaste
üha teravnevate suhete taustal märkab Nicole esmakordselt koloniaalvalitsuse tegelikku
palet ja enda meelehärmiks ka oma perekonna osa selles. Nicole’i tõekspidamised
seab kahtluse alla vietnami mässaja Trần, kes oma tulise armastusega kodumaa
vastu paratamatult naist paelub. Teisalt on Nicole’i südames ameeriklasest
kaupmees Mark, kellest naise kurvastuseks on huvitatud ka Sylvie’i.
„Siidikaupmehe tütar“ on
kaasahaarav lugu noore neiu eneseotsingutest ajal, kui tema armastatud kodumaal
käib võitlus, mis ähvardab vankuma lüüa ka tema enda seni kindlana tundunud elu
alustalad. Olles prantslannana üles kasvatatud ei ole Nicole valitseva võim
õigsuses kunagi kahelnud, kuid töötades ja
elades vietnamlaste keskel, mõistab naine, et tunneb ennast samavõrra – kui
mitte enamgi – vietnamlasena. Kuidas selle taustal suhtuda riigis üha enam
käärivatesse pingetesse ning kuidas säilitada suhteid perekonnaga, kellega ei
tundu enam midagi ühist olevat?
Riley Sager. „Viimased tüdrukud“ (Päikese kirjastus,
2017)
384 lk
Quincy Carpenter elab
kadestamisväärset elu – tal on ilus kodu, hooliv elukaaslane ja populaarne
küpsetusblogi. Seda näiliselt normaalset elu tumestavad aga aastaid tagasi
läbielatud kohutavad sündmused, mis lisaks kehalistele jälgedele on jätnud
sügavad armid ka naise hinge. Kümne aasta eest sõitis Quincy koos viie sõbraga
Männimajakeseks kutsutavasse metsamajja parima sõbranna sünnipäeva tähistama,
kuid elusana tuli tagasi vaid Quincy, olles võika tapatalgu ainus ellujääja.
See tõsiasi tegi naisest vastu tahtmist Viimaste Tüdrukute „klubi“ liikme. Nii
hakkas ajakirjandus kutsuma tüdrukuid, kes on sarnasest tragöödiast eluga
pääsenud.
Quincy on alati vihanud, et teda
Viimaseks Tüdrukuks nimetatakse. Naise ainus soov on juhtunu unustada ja elada
tavalist elu. Nii on ta meedia meelehärmiks hoidunud suhtlemast ka kahe teise Viimase
Tüdrukuga, Sami ja Lisaga, kes samuti mõrtsukate käest vaevu eluga pääsesid. Kuid
kui Lisa sooritab enesetapu, lööb see Quincyl jalad alt. Ta ei suuda mõista,
kuidas sai naine alla anda pärast seda, kui saatust trotsides imekombel mõrvari
käest pääses. Minevikuhaavadele raputab soola ka Sami ootamatu väljailmumine.
Mässumeelne ja karmikoeline Sam sunnib Quincyt kümne aasta taguseid sündmuseid
meenutama. See on aga viimane asi, mida naine teha soovib. Quincy peab endalt
küsima, keda ta võib usaldada ja kas Lisa võttis tõesti endalt ise elu.
„Viimased tüdrukud“ krutib heale
põnevikule omaselt oskusklikult pinget terve raamatu vältel. Oleviku põimimine
Männimajakese sündmustega tekitab lugejas närvikõdi ja kannatamatust teada
saada, mis tegelikult juhtus. Just siis, kui tundub, et tegelik süüdlane on
teada, rabatakse lugejat ootamatult.
Ditte Wiese. „Ja siis ma upun“
(Päike ja Pilv, 2022)
336 lk
18-aastane Josephine on eeskujuks
nii oma perele kui sõpradele. Kõik, kes teda tunnevad, teavad, et tüdruk teeb
kõike alati läbimõeldult ja lahtisi otsi jätmata. Josephine’il on suurepärased
hinded, ta toitub õigesti ja viimaks on tal ka ideaalne poiss-sõber. Josephine’i
pere ja sõbrad ei tea aga seda, et ideaalne olemine muutub tüdruku jaoks üha kurnavamaks.
Josephine ei tunne elust rõõmu. Näriv ärevustunne – tunne, et kui kõik ei lähe
planeeritult, juhtub midagi halba – on tema alatiseks saatjaks. Kõige kokku
kukkumist saab ära hoida vaid kirja pandud eluplaani kindel järgimine. Paraku
tundub, et mida järjekindlamalt neiu kõike õigesti teha üritab, seda rohkem asjad
viltu veavad. Eksimine ja paika pandud plaanist kõrvalekaldumine tekitab Josephine’is
tunde, et ta on uppumas. Selle tunnistamine ja abipalumine tähendaks aga
läbikukkumist.
Taani kirjaniku Ditte Wiese’i raamat
„Ja siis ma upun“ on mõtlemapanev lugu tänapäeva ühiskonna survest olla veatu
ja sellest, mida võib sellest survest tekitatud pinge ühe noore, vaevu
täiskasvanud, inimesega teha. Ka Eesti meedias saab üha sagedamini lugeda
noortest, kes varakult läbi põlevad või endalt elu võtavad, sest nad tunnevad,
et ei täida ühiskonna poolt endale seatud ootusi. Noorteromaanile omaselt
käsitletakse raamatus noore inimese enesega pahuksis olemise teemat, kuid
erinevalt paljudest teistest noortekatest, ei ole antud teose peategelane
halvale teele sattuv teismeline. Josephine allakäik saab vastupidiselt hoopis
alguse soovist olla kõige parem. Wiese näitab, kuidas soov elus kõike ainult
õigesti teha, võib viimaks viia täieliku läbipõlemiseni. Hoolimata käsitletavate
teemade keerulisusest ei mõju romaan rusuvalt ja teose lõpp pakub lugejale
lootust, et ka kõige hullemas olukorras peitub väljapääs.
„Ja siis ma upun“ on lugemiseks sobilik
vanemale koolieale.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar