Diana Gabaldon. „Võõramaalane“ I osa 1. raamat (Varrak, 2014)
448 lk
Pärast Teise maailmasõja värsket lõppu, otsustavad sõja
tõttu teineteisest pikalt lahus olnud abikaasad Claire ja Frank sõita Šoti
mägede vahele teisi mesinädalaid veetma. Ühel päeval satub Claire iidvana
kiviringi uudistama, mis ta ootamatult minevikku – 1743. aastasse – paiskab.
Mineviku Šotimaa, kus võib kohtuda nii
röövkäike sooritavate, kui ka omavahel vaenutsevate klannidega, pole aga
naisterahva jaoks just kõige ohutum paik. Uskumatuna näiva olukorra muudab
veelgi keerulisemaks mägismaalane Jamie, kellesse naine armub. Nüüd seisab
Claire valiku ees – kas minna tagasi igatsetud abikaasa juurde või kaaluda
pöörasena näivat mõtet jääda minevikku?
Gabaldoni „Võõramaalase“ raamatusari kosutab lugeja vaimu ja
hinge mitmekülgselt. Tegu on mahuka raamatusarjaga, lausa niivõrd mahukaga, et
Eestis on kõik „Võõramaalase“ osad ilmunud kahe raamatuna, millest igaüks
lehekülgede rohkuselt tõelisele raamatukoile rõõmu pakub. Gabaldoni raamatud
muudab paeluvaks ilmselge pühendumine oma loomingule. Iga järje ilmumiseks
originaalkeeles on kulunud mitu aastat ja seda paljuski raamatute ajaloolise
sisu tõttu, mille kohta andmete kogumiseks on autor põhjalikku uurimistööd
teinud. Ometi ei ole pidanud fännid pikka ootamist pahaks panema, sest tulemus
on ootamist väärt! Gabaldon annab lugejale ülevaate Šotimaa põnevast ajaloost,
mille maa rahvas, sarnaselt eestlastelegi, on pidanud taluma võõra võimu
rõhumist ja ebaõiglust. Müstilisuse austajatele pakub autor aga ajarännu
teemat, mis mõnele lugejale võib pelutavalt mõjuda. Sellegi poolest ei tohiks ajarännu temaatikast lasta end hirmutada.
Kuigi raamatutes on lisaks ajarännule ka muid vihjeid müstikale ja silmale
nähtamatule, on see osavalt põimitud ajaloolise kontekstiga ja ei mõju
häirivalt. Raamatusarja keskmeks on siiski peategelaste vaheline suur armastus,
mis pole ei täiuslik ega ka veatu, kuid trotsib oma ehtsuses kõiki takistusi.
Ka armastuse teemat on Gabaldon osanud käsitleda nii, et ka pärast mitmenda osa
läbilugemist ei mõju see igava või ettearvatavana. Kõik eelneva seob vastupandamatuks
romaanisarjaks kokku peategelase eneseiroonilised humoristlikud juhtumised ja
ütlused, mis oma elulisusega muidu
tõsise võitu süžeele tasakaalustavaks teguriks on.
Raamatute põhjal on valminud ka samanimeline seriaal.
„Võõramaalase“ raamatusarja teised osad:
„Võõramaalane“ II raamat
„Kiil merevaigus“ I ja II raamat
„Rändaja“ I ja II raamat
„Sügistrummid“ I ja II raamat
„Leegitsev rist“ I ja II raamat
„Lume ja tuha hingus“ I ja II raamat
Stephenie Meyer. „Keha“ (Pegasus, 2010)
751 lk
„Keha“ on populaarse „Videviku“ saaga autori Stephenie Meyeri
romaan, mis oma ulmelise, kuid äärmiselt kaasahaarava sisu poolest sobiks neilegi,
keda „Videviku“ saaga ehk külmaks jättis. Meyer kirjutas„Keha“ mõeldes eelkõige
täisealisele lugejaskonnale, kelle lugemisrepertuaari kuuluvad nii
armastusromaanid kui ka ulme sugemetega põnevikud.
Melanie Stryder kuulub väheste allesjäänud mässajate hulka,
keda maailma vallutanud tundmatud vaenlased veel enda võimusesse pole võtnud.
Inimesed, kelle olendid otsustavad „hõivata“, muutuvad sissetungijate kestadeks
– väliselt pole midagi muutunud, kuid kontroll oma mõistuse üle ei kuulu enam
neile. Melanie kohtub jooksus olles teise endasuguse põgeniku – Jarediga – kellesse
naine armub, kuid siis langeb ootamatult ka Melanie ise vaenlaste küüsi. Noore
naise keha uueks omanikuks saab keegi, keda kutsutakse Rändajaks. Keha uue
asuka üllatuseks keeldub eelmine asukas oma meeltest lahti ütlemast. Melanie mässumeelsus
ja armastus Jaredi vastu ei lase tal haihtuda ja nii hakkavad ka Rändaja mõtted
segunema piltidega mehest, keda ta kunagi varem näinud pole, kuid keda sellegi
poolest tundub armastavat. Olude sunnil saavad Melaniest ja Rändajast liitlased,
leidmaks armastatud mees, kelle elu on ohus.
„Keha“ on romaan, mis hoiab lugejat iga lehekülje vältel põnevil.
Kuigi armastusel on raamatus keskne roll, on see pigem edasi viivaks jõuks ning
põimituna kokku Melanie ja Rändaja ühiste seikluste ja juhtumiste kirjeldustega,
muutub sisu nauditavaks ka neile, keda ainuüksi armastuse teema ei paeluks.
Raamatulehti paneb pöörama ka teadmatus lõpptulemuse osas – kuni viimase
peatükini ei saa lugeja kindel olla, milline saatus peategelasi ootab. Huvitavalt
on kujutatud ka kahe vaenlase, Melanie ja Rändaja, omavahelist suhtlust, mis vaenutsemisest
kujuneb järk-järgult ümber aktsepteerimiseks.
Courtney Summers. „Sadie“ (Rahva Raamat, 2019)
320 lk
„Sadie“ on mitmenäoline romaan, mis esmapilgul võib näida
tavalise „noortekana“, kuid tegelikkuses on samavõrra huvitav lugemisvara ka
täiskasvanutele. Teose peategelaseks on 19-aastane Sadie, kes lapseeast saadik
on pidanud taluma rohelt eluvintsutusi. Tüdruku narkarist ja alkohoolikust ema
pildilt puudumine on Sadiest teinud oma 13-aastase õe Mattie hooldaja ja ainsa
lähedase. Ühel päeval leitakse aga Mattie tapetuna ja koos temaga sureb ka osa
Sadiest. Vapra neidu ainsaks edasi elamise põhjuseks saab kinnisidee õe mõrvar
üles otsida ja oma käega tappa. Nii kaobki Sadie ühel päeval ootamatult, silme-ees
kindel siht Mattie eest kätte maksta. Mõni
aeg pärast Sadie kadumist kuuleb õdede traagilisest loost populaarne
raadiosaatejuht West McCray, keda Mattie surm ja Sadie otsus uurimine enda
kanda võtta paelub ja nii hakkab ka West kadunud tüdrukut otsima. Alguse saab
raadiosari pealkirjaga „Tüdrukud“, mille eesmärgiks on välja selgitada, mis
kummagi tüdrukuga tegelikult juhtus ja tuua Sadie tagasi koju enne, kui on
hilja. Raamatus jooksevad paralleelselt kaks omavahel seotud lugu, millest üks kirjeldab
juba juhtunud sündmustikku Sadie pilgu läbi ja teine, mis on esitatud
taskuhäälinguna (podcast) ning milles West McCray on juba mõnda aega kadunud
Sadie jälgedel, intervjueerides inimesi, kellega Sadie teel olles kohtus.
„Sadie“ hoiab oma lugejat kuni viimaste lehekülgedeni
põnevil ja paneb tublimagi lugeja proovile, et mitte raamatu lõppu ette ära
lugeda. Lisaks põnevale süžeele pakub teos siiski ka omaette väljakutset.
Käsitletavad teemad – sõltuvus, vägivald, surm ja lastepilastamine – ei ole
kergesti seeditavad ja võivad küllaltki rusuvalt mõjuda. Sadiet on tabanud õe
surma näol suur tragöödia ja tema teekonnal rulluvad lahti mitmed mälestused ja
juhtumised, mis tekitavad õõva ja panevad noore neiu vaprust imetlema ning
talle kaasa tundma. Nii ootab lugeja paratamatult, et ka Sadie siiski oma õnne
ja hingerahu leiaks, tajudes samal ajal aga, et katkematu armastus õe vastu ja
sellest sündinud kinnisidee mõrvar tabada, ei saa hästi lõppeda. Loetu
traagilisus paneb janunema millegi helgema järele, kuid vahel toob
lugemismaterjal, mis lugeja mugavustsoonist välja kisub, pigem kasu, pakkudes ka raamatu lõppedes
mõtlemisainet.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar